loading...
سیگنال
سیگنال بازدید : 67 جمعه 15 دی 1402 نظرات (0)


سیستم تولید مثل مرد شامل آلت تناسلی مرد ، پروستات ، وزیکول های منی و بیضه است. پروستات تقریباً به اندازه یک توپ پینگ پنگ است و در اعماق کشاله ران ، بین آلت تناسلی و روده قرار دارد.

با افزایش سن، پروستات بزرگ می شود. معمولاً در دوران بلوغ، پروستات دچار جهش رشد هورمون مردانه، تستوسترون، و محصول جانبی آن، دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود. تستوسترون عمدتاً در بیضه ها تولید می شود، اما مقادیر کمی نیز می تواند در غدد فوق کلیوی که درست بالای کلیه ها قرار دارند ترشح شود.

متابولیسم هورمونی در پروستات اتفاق می افتد به طوری که هورمون جنسی مردانه، تستوسترون، به شکل فعال بیولوژیکی، دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می شود.

ساختار غده پروستات

غدد به دو دسته برون ریز و غدد درون ریز تقسیم می شوند، پروستات نیز یکی از غدد ترشح خارجی بدن است.

پروستات به چهار منطقه (از خارج به داخل) تقسیم می شود:

• ناحیه پیشانی: که از بافت فیبری و ماهیچه ها تشکیل شده است، پزشکان ناحیه فیبرومیسکولار قدامی را نیز می نامند.

• ناحیه محیطی: بیشتر در پشت غده، جایی که بیشتر بافت پروستات در آن قرار دارد، رخ می دهد.

• ناحیه مرکزی: مجرای انزال را احاطه کرده و حدود 25 درصد از کل جرم پروستات را تشکیل می دهد.

• ناحیه انتقال: بخشی از پروستات است که مجرای ادرار را احاطه کرده است. مجرای ادرار از مرکز پروستات، از مثانه به آلت تناسلی می گذرد و اجازه می دهد ادرار از بدن خارج شود. منطقه انتقال تنها بخشی از پروستات است که در طول زندگی رشد می کند.

از جمله وظایف پروستات تولید مایع منی (مهمترین آنها) است. همچنین در تولید هورمون نقش دارد و به تنظیم جریان ادرار کمک می کند.

پروستات نقش مهمی در سلامت باروری دارد زیرا بخشی از مایع منی را که با اسپرم مخلوط می شود فراهم می کند. مایع پروستات حاوی مواد مختلفی از جمله آنزیم ها ، اسید سیتریک و روی است که اسپرم را زنده نگه می دارد و از کد ژنتیکی محافظت می کند. آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یکی از آنزیم های موجود در مایع است که مایع منی را پس از انزال مایع تر می کند و به اسپرم کمک می کند تا راحت تر از آن عبور کند و در نتیجه شانس لقاح موفق تخمک را افزایش می دهد. اسپرم ماده مانند هورمون تحرک اسپرم (تحرک) را فراهم می کند.

با افزایش سن، پروستات بزرگتر می شود که می تواند مجرای ادرار را باریک و مسدود کند و جریان ادرار را کاهش دهد. این امر عمدتاً در افراد بالای 50 سال رخ می دهد، اما ممکن است در افراد بالای 30 سال نیز رخ دهد. برای درمان به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


سرطان پروستات

سرطان در افراد بالای 50 سال شایع تر است، اما سرطان پروستات در افراد جوان نیز ممکن است رخ دهد. لازم به ذکر است که گاهی علائم سرطان پروستات در جوانان با علائم سرطان پروستات در بزرگسالان یکسان است و شامل موارد زیر است:

درد در هنگام ادرار کردن

بزرگ شدن پروستات

تکرر ادرار به خصوص در شب

مشکل شروع به ادرار کردن

آنتی ژن خاص پروستات (PSA)

PSA پروتئینی است که توسط سلول های پروستات تولید می شود و نشان دهنده تمام PSA موجود در خون است که به دو طریق در بدن گردش می کند:

PSA متصل به پروتئین

FPSA یا PSA که به سایر پروتئین های خون متصل نمی شود.

نسبت FPSA به کل PSA اخیراً به یک شاخص شناخته شده برای خطر سرطان پروستات تبدیل شده است.

سطوح بالا می تواند نشانه سرطان باشد، اما به خودی خود علت سرطان پروستات نیست. علاوه بر این، سطوح بالا ممکن است نشان دهنده بزرگ شدن پروستات یا غده پروستات باشد. اما از آنجایی که سطح PSA در مردان مبتلا به سرطان پروستات ممکن است پایین باشد، برخی از پزشکان هر دو آزمایش را همزمان تجویز می کنند.

هنگامی که تمام مقادیر PSA خارج از محدوده نمایش داده می شوند، به نظر می رسد سطح PSA به سرعت در حال افزایش است. پزشک شما آزمایش FPSA را تجویز می کند.

نسبت آنتی ژن اختصاصی پروستات آزاد به fPSA بهترین پیش بینی کننده درگیری تومور در نمونه های رادیکال پروستاتکتومی در مردان با PSA بالا است.

علاوه بر سرطان چه چیزی می تواند سطح PSA را افزایش دهد؟

PSA بالا تنها ناشی از سرطان نیست، بلکه عوامل متعددی می توانند سطح PSA را افزایش دهند، از جمله:

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BHP): این وضعیت باعث بزرگ شدن پروستات می شود و به مرور زمان می تواند منجر به مشکلات جدی مانند عفونت ادراری، آسیب مثانه، آسیب کلیه، بی اختیاری ادرار و سنگ مثانه شود. تقریباً همه مردان با بزرگتر شدن یک پروستات بزرگ شده ایجاد می کنند. این سرطان نیست که باعث افزایش سطح PSA و قابل درمان شود.

پروستاتیت (التهاب پروستات): شایع ترین مشکل سیستم ادراری در مردان زیر 50 سال است که می تواند سطح PSA را افزایش دهد. این وضعیت باید توسط پزشک معالجه شود.

انزال: می تواند باعث افزایش کوتاه مدت PSA شود. برای کمک به رد این علت، اجتناب از انزال یک یا دو روز قبل از آزمایش PSA ممکن است مفید باشد.

سن: سطح PSA معمولاً با افزایش سن به تدریج افزایش می یابد.

معاینه رکتوم دیجیتال (DRE): یک معاینه دیجیتالی رکتوم که توسط پزشک در طول غربالگری سرطان پروستات انجام می شود ممکن است PSA را در برخی از مردان به دلیل فشار بر پروستات افزایش دهد. به همین دلیل، به طور کلی بهتر است قبل از آزمایش آزمایش خون PSA انجام شود.

مکمل های هورمونی: مصرف هورمون های مردانه مانند تستوسترون (یا سایر داروهایی که تستوسترون را افزایش می دهند) نیز می تواند باعث افزایش PSA شود.

دوچرخه سواری: برخی مطالعات نشان داده اند که دوچرخه سواری می تواند سطح PSA را برای مدت کوتاهی افزایش دهد (احتمالاً به این دلیل که صندلی به پروستات فشار می آورد)، اگرچه همه مطالعات این نتیجه را تأیید نکرده اند.

آزمایشات مربوط به بررسی وضعیت پروستات به شرح زیر است:

معاینه دیجیتال رکتوم

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): این آزمایش خون میزان پروتئینی به نام PSA را که توسط سلول های پروستات تولید می شود اندازه گیری می کند.

نمونه برداری از پروستات: معمولاً در صورت بالا بودن نتیجه PSA، نمونه ای از بافت پروستات گرفته می شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 198
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 666
  • بازدید ماه : 666
  • بازدید سال : 59,599
  • بازدید کلی : 117,185