loading...
سیگنال
سیگنال بازدید : 198 سه شنبه 22 فروردین 1402 نظرات (0)


سیستم های تهویه مطبوع سیستم هایی هستند که می توانند رطوبت، دما و سرعت جریان هوا را تنظیم کنند. سیستم های تهویه مطبوع بر اساس اصل جریان سرما و گرما به نقطه مورد نظر مانند فن کویل ها و وسایل با مجرای هوای مجزا می باشد.


تاریخچه تهویه مطبوع

کلمه "تهویه مطبوع" معمولاً به خنک کردن و رطوبت زدایی هوای داخل خانه برای دمای راحت اشاره دارد. اصطلاح تهویه مطبوع می تواند به هر شکلی از سرمایش، گرمایش، تهویه یا ضدعفونی که وضعیت هوا را تغییر می دهد، در معنای وسیع آن اشاره داشته باشد.

تهویه مطبوع سیستم یا مکانیزمی است که برای استخراج گرما از ناحیه ای طراحی شده است که معمولاً از چرخه یخچال استفاده می کند اما گاهی اوقات از اواپراتورها مانند فن استفاده می کند. گلن الرت تهویه مطبوع را یک سیستم مکانیکی برای کنترل دما (هوای خنک کننده)، رطوبت (تهیه هوای خشک) و تهویه (تامین هوای تازه) می نامد.

تهویه مطبوع یک فرآیند ترکیبی است که عملکردهای زیادی را به طور همزمان انجام می دهد. هوا را حالت می دهد، آن را حمل می کند و به فضایی که باید تهویه شود وارد می کند. گرمایش و سرمایش را از واحدهای طبقه مرکزی یا پشت بام فراهم می کند. تهویه مطبوع همچنین دما، رطوبت، حرکت هوا، تمیزی هوا، سطح صدا و اختلاف فشار را در یک فضای در محدوده های از پیش تعیین شده برای راحتی و سلامت ساکنان فضای مطبوع یا برای پردازش محصول کنترل و حفظ می کند.

سیستم تهویه مطبوع یا HVAC&R، مانند به عنوان مثال، یک منیفولد فن شامل اجزا و وسایلی است که برای تهویه هوا، انتقال آن به یک فضای مطبوع و کنترل پارامترهای محیطی داخلی یک فضای معین در محدوده های مورد نیاز چیده شده اند.

اکثر سیستم های تهویه وظایف زیر را انجام می دهند:

انرژی سرمایشی و گرمایشی لازم را تامین کنید

هوای عرضه شده را آماده کنید، مانند گرما یا خنک، مرطوب یا رطوبت زدایی کنید، تمیز و ضدعفونی کنید و صدای ناخواسته ناشی از تجهیزات HVAC&R را کاهش دهید.

هوای تازه ای را که حاوی هوای کافی در خارج از منزل است به گردش درآورید.

کنترل و حفظ استانداردهای محیطی داخلی مانند دما، رطوبت، تمیزی، گردش هوا، سطح سر و صدا و غیره.


تقسیم کانال

کولر گازی اسپلیت داکت از دو واحد تشکیل شده است - یک واحد داخلی که معمولاً روی سقف قرار می گیرد و یک واحد خارجی. این دو واحد داکت اسپلیت با هم کار می کنند تا یک چرخه خنک کننده ایجاد کنند و هوای مطبوع از طریق یک سری کانال ها و دریچه ها در گردش است. به دلیل کارایی و سهولت کنترل، داکت های اسپلیت معمولاً سیستم ایده آل برای ساختمان های بزرگتر هستند.

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

تهویه مطبوع داکت اسپلیت یک سیستم خنک کننده است که از یک مبرد برای تغییر دمای هوا استفاده می کند. مبرد ماده ای است که به راحتی بین گاز و مایع تغییر می کند و دمای آن در این فرآیند تغییر می کند. یک سیستم داکت اسپلیت از این تغییر دما برای خنک یا گرم کردن هوای خروجی از خانه استفاده می کند.


مجرای اسپلیت کلی

اجزای اصلی یک کانال توزیع شده عبارتند از:

اواپراتور: هوای گرم را گرفته و آن را به گاز پرفشار تبدیل می کند. هنگامی که هوای گرم خانه شما به رادیاتور برخورد می کند، خنک می شود و از طریق اواپراتور/دیفیوزر به خانه باز می گردد.

کمپرسور: گاز مبرد فشار بالا از طریق کمپرسور در واحد جداکننده بیرونی جریان می یابد. کمپرسور گاز را به مایع تبدیل می کند.

کندانسور: سیال از طریق کویل های کندانسور کانال تقسیم شده و همچنین در واحد بیرونی جریان دارد. یک فن روی کویل ها می دمد و مقداری از گرما را از مبرد مایع داخل آن خارج می کند. سپس مایع از یک دریچه انبساط عبور می کند که قبل از ارسال به اواپراتور برای تکرار چرخه، فشار را کاهش می دهد و خنک می شود.


سایر ویژگی های قابل توجه سیستم اسپلیت داکت عبارتند از:

توری هوای برگشتی: اینجا جایی است که هوا به خانه شما کشیده می شود.

فیلتر: فیلتر در کوره هوای برگشتی قرار دارد و به فیلتر گرد و غبار، کثیفی و سایر ناخالصی ها کمک می کند.

ترموستات: ترموستات (یا سنسور) داکت اسپلیت که دمای منطقه تعریف شده را اندازه گیری می کند و می تواند سیستم را در صورت نیاز تنظیم کند.

کنترل ها: محل نصب سیستم و معمولاً روی دیوار را کنترل می کند. اگر تهویه مطبوع با ویژگی های هوشمند دارید، می توانید آن را از دستگاه های دیگر مانند تلفن، تبلت یا لپ تاپ خود کنترل کنید.

داکت اسپلیت هایسنس



سیستم یونیت فن کویل

سیستم فن کویل از بسیاری جهات شبیه به سیستم القایی است که از سیستم های متناوب، غیر متناوب و چهار لوله ای استفاده می کند. کنوکتورهای فن معمولاً یا در زیر پنجره یا در دهانه سقف نصب می شوند که از آنجا می توان تعداد زیادی سوکت را تغذیه کرد. در غیر این صورت می توان از فضای خالی سقف برای برگشت هوا استفاده کرد.

واحدهای اتاق فن کویل از یک فن، کویل، توری هوای تامین و برگشت و فیلتر تشکیل شده است. در سیستم چهار لوله ای باتری با آب سرد و گرم تامین می شود. دمای اتاق توسط ترموستات فن کویل یا با کنترل سرعت فن و یا توسط شیر دو طرفه روی کویل واحد اتاق حفظ می شود.

همانطور که هوای تهویه از طریق کوره در دیوار بیرونی به داخل کشیده می‌شود، تراکم روی کویل‌های واحد کویل اتفاق می‌افتد که به سینی تخلیه و مجاری نیاز دارد. همچنین ممکن است به دلیل آلودگی و نفوذ صدا از محیط بیرون مشکلاتی ایجاد شود.

کنوکتور فن برای تامین هوای تازه (در فضای باز) راه حل رضایت بخش تری برای نیازهای تهویه است. کنوکتورهای فن انعطاف پذیری بیشتری را در مکان یابی واحد فراهم می کنند. و می تواند رطوبت اتاق را درست مانند سیستم القایی کنترل کند.هوای تازه را می توان مستقیماً به واحد اتصال کنوکتور فن یا از یک خروجی مستقل از واحد در اتاق تامین کرد. اگر دو جریان هوای تغذیه از نقاط مختلف اتاق می آیند، مدار سایکرومتری را می توان دقیقاً مانند سیستم واحدهای القایی ترسیم کرد.

ادامه مقاله:  https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214074-%D8%AA%D9%87%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%88%D8%B9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 186
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 96
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 278
  • بازدید ماه : 278
  • بازدید سال : 59,211
  • بازدید کلی : 116,797