loading...
سیگنال
سیگنال بازدید : 3983 شنبه 22 مهر 1402 نظرات (0)

بعد از آن به بررسی معماری این باغ خواهیم پرداخت و در پایان نیز اطلاعات مهم دیگر درباره این جاذبه گردشگری را بررسی خواهیم کرد. از جاذبه های گردشگری نزدیک به این باغ میتوان به مسجد جامع یزد، موزه وزیری، خانه لاریها، زندان اسکندر، آتشکده یزد و میدان امیر چخماق اشاره کرد. در واقع یکی از آیینهای کهن زرتشتیان است که در روز اول فروردین به آتشکده رفته و برای سلامتی خود و عزیزانشان و داشتن سالی پربار و نیکو دعا کرده و برای گناهانی که در سال گذشته انجان دادهاند، طلب مغفرت کنند. طرح باغ دولت آباد یزد، یکی از اصیلترین و بدیعترین طرحهای باغ رسمی ایرانی و هم ردیف با باغ فین کاشان و شاهزاده ماهان کرمان است. حوالی میدان امیر چخماق با سنگفرش پوشانده شده است و تردد خودرو در آن ممنوع است. امیر جلال الدین چخماق، شخصی بود که در قرن نهم، این میدان را برای اولین بار در شهر اصیل یزد، طراحی و بنا نمود. از نظر معماری، این بنا با ساختمانی مشابه مقصورة نظامالملک در مقطع عمودی از ۳ قسمت مختلف، یعنی پایة مربع شکل، منطقة کثیرالاضلاع دو طبقة انتقالی بین مربع پایه و گنبد و پوشش گنبدی تشکیل شده است. مسجد جامع اصفهان شامل بخشهایی چون صحن چهار ایوانی، گنبد نظامالملک و تاجالملک، ایوانهای صاحب، استاد، شاگرد و درویش، چند شبستان چهلستونی، مدرسه مظفری و محرابهای متعددی از جمله محراب الجایتو است. از جمله طرح های مهم در این هنر می توان به ختایی و اسلیمی اشاره نمود. ابتدا به معرفی این جاذبه خواهیم پرداخت، سپس کمی درباره تاریخچه آن حرف خواهیم زد. امروزه محله جلفا به عنوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان معرفی شده است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. البته امروزه آبیاری باغ دولت آباد یزد از طریق چاه نیمه عمیق مجاور آن انجام میپذیرد.

The most beautiful waterfall in Golestan province این مرد مقتدر که معاصر با شاهرخ میرزا و کریم خان زند بود، ابتدا قناتی به طول 65 کیلومتر به نام قنات باغ دولت آباد یزد در این منطقه احداث کرد و پس از آن باغ دولت آباد را در مجاور قنات یزد ساخت. شما میتوانید نقشه کامل محله جلفا به همراه تمام جزئیات از جمله اطلاعات کامل ساختمانهای این محله را مشاهده و از طریق بلد با آنها ارتباط برقرار کرده و به آنها مسیریابی کنید. تا حدود ۵۰ سال گذشته در محله مکانهایی که عملکرد اقتصادی داشتند وجود داشته که از جمله میتوان به کاروانسرای سید حیدری که محلی برای فروش عمده و جزئی محصولات کشاورزی بوده (این محصولات بیشتر از روستاها و باغهای حومهٔ شهر به این مکان آورده میشده) و محلی در کنار مسجد بزرگ چهار منار به «نواقلی» اشاره نمود که از تمام بارهای وارده به محل، عوارض دریافت میکردند، همچنین وجود چندین بازارچه به صورت پراکنده در این محله مانند بازارچهٔ کاشی زاده (سر حوض ملتکیه)، بازارچهٔ چهار منار (این دو بازارچه بازماندهٔ بناهای سید شمس الدین است)، بازارچهٔ میر خضر شاه، و بازارچهٔ کوچه صدری همگی دلیل بر رونق اقتصادی این محله بودهاست. به گزارش كافی شاپ دات کام ،این باغ با مساحتی درحدود 70/000 مترمربع شامل ساختمان ها، حوض ها و آبنماهایبسیاری بوده که در فضای بین آنها باغهای با درختان انار و انگور و… این باغ با مساحتی درحدود 70/000 مترمربع شامل ساختمان ها، حوض ها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغهای با درختان انار و انگور و…

اما آنچه این باغ را از دیگر باغهای ایرانی جدا و متمایز کرده، بادگیر 33.8 متری آن است که به عنوان بلندترین بادگیر خشتی جهان شناخته شدهاست. باغ دولت آباد یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی است، علاوه براین بلندترین بادگیر جهان را نیز در دل خود جای داده است. باغ دولت اباد یزد همچنین در سال 1346 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. باغ دولت آباد یزد، جز ۹ باغ ایرانی است که نامشان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. باغ دولت آباد در اسفندماه سال 1346 به شماره ی 774 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. پس از آن طی دو دوره باغ و عمارت های درون آن تحت بازسازی و مرمت قرار گرفتند و نهایتا باغ دولت آباد در اسفندماه سال 1346 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. علاوه براین همانطور که قبلا هم اشاره شد، این باغ جزء 9 باغ مشهور ایرانی است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیدهاست. باغ دولت آباد یزد همانطور که قبلا هم اشاره شد از دو بخش اندرونی و بیرونی (جلوخان) تشکیل شدهاست. بخش بیرونی بنا را نیز باید شامل جلوخان و سردر، تالار آیینه، عمارت تهرانی، دو بازارچه، آبانبار عمومی دانست. باگلهای فراوانی زینت بخش محیطبوده اند.این باغ به دو قسمت کلی اندرونی و بیرونی (جلوخان) تقسیم می شود. همچون بخش اندرونی حوضی مستطیل شکل در میان این بخش قرار دارد و بهشت آیین را به دو قسمت تقسیم کرده است. حوضی بزرگ به طول 194 و عرض 12 متر در میان این گذرگاه به چشم می خورد که دو طرف آن با درختان کاج و سرو احاطه شده است. طبقه ی اول این عمارت از سه اتاق بزرگ یا شاه نشین، حوضی مرمرین در مرکز، اتاقک بادگیر و دو اتاق کوچک تشکیل شده است.

در سال 1000 هجری قمری بدستور شاه عباس اول پایتخت صفویان از قزوین به اصفهان انتقال یافت دراین زمان جمعیت اصفهان به یک میلیون نفر رسید وبه شدت از نظر مراکز تجاری وفرهنگی ترقی نمود. دوری از مرزها، کاهش دادن قدرت قزلباشان، بهبود تجارت و ترس شاه عباس از پیشگویی منجمانی که ماندنش را در قزوین برای جانش خطرناک دانسته بودند از دیگر دلایل ذکر شده برای این انتقال است. به گزارش ایرنا، محمد جواد ابوالحسینی، روز جمعه در نشست کمیسیون ایمنی و حمل و نقل جادهای یزد گفت: با توجه به نزدیک شدن سال جدید برنامههای کاهش امکان تصادفات در جادهها توسط دستگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و وظایف مربوط به هر ارگان به آنها اعلام شد. خانه تاریخی ملاباشی اصفهان با تلفیق چند سبک معماری، بیتردید یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان و ایران محسوب میشود. اما یکی از مصالحی که استفاده زیادی در ساخت و یاز ای بنا داشته سنگ مرمر است که از مراغه به یزد آورده شده است. پس از شاه عباس جلوۀ کلی بنا که آبی رنگ بود، تغییر یافت؛ حتی در زمان شاه سلیمان طرحها غالباً ناهماهنگ شد و رنگهای قرمز و زرد و نوعی نارنجی زشت جای بیشتری گرفت. نام این پل در ابتدا حسن بیک بوده که مربوط به دوران تیموری میشود، اما این پل به دستور شاه عباس دوم تخریب و پس از آن پل زیبا و تاریخی خواجو ساخته شد. مسئله دیگر که در اصول معماری ایرانی به آن توجه ویژه میشود، تقارن است که در تمامی معماریهای تاریخی ایران به این مقوله کاملا پرداخته شدهاست. به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا، سیدهادی احمدی روئینی در گفتوگو با خبرنگار میراث آریا روز چهارشنبه ۱۷ دیماه ۹۹ گفت: این اولین ابلاغ ضوابط یکپارچه بافت تاریخی بوده که توسط وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در جهت حفظ هویت این بافت انجام میشود، تا پیش از این برای تک تک پلاکهای متقاضی اقدام عمرانی و طرحهای تفصیلی در بافت تاریخی مصوب، استعلام گرفته میشد.

از دیگر خصوصیات بسیار مهم و بارز این بادگیر، هشت ضلعی بودن آن است که سبب میشود باد از هر جهت بوزد و به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود. این بادگیر به شکل هشت ضلعی ساخته شده است و از این رو جریان باد از هر طرفی که بوزد، وارد بادگیر می شود و پس از تماس با حوضِ آب واقع در زیرِ بادگیر، باعث خنک شدن محیط می شود. به طور کلی می توان گفت توحید خانه مکان مقدسی بود که در گذشته عدالت خواهان با هدف اعتصاب در آن مستقر می شدند و کسی حق ورود و تعرض به آن را مخصوصا با سلاح نداشت. این خانه زیبا و خیرهکننده در محدوده معروف به بافت سلجوقی واقع شده است. این تالار را زینت داده اند. طبقه ی فوقانی عمارت هم از یک تالار و ایوان تشکیل شده است. سقف ایوان از جنس چوب است که هنرمندان آن را با گره چینی، نقاشی و آینه کاری به یک سقف بسیار دیدنی تبدیل کرده اند. این عمارت سه اتاق بزرگ و یک خوض خانه دارد که به صورت یک پارچه با مرمر تزئین شده است. خانه دهدشتی، دارای معماری مستطیل شکل است و بخش شمالی مهمترین قسمت آن محسوب می شود. باغ دولت آباد استان یزد دارای بادگیری ارتفاع ۳۳/۸ متر است که به عنوان بلندترین بادگیر خشتی جهان محسوب میشود. از معماری باغ دولت آباد یزد چه میدانید؟ پس از این مرحله، باید وسط دخمه مینشستند و ۳۰۰ بار ذکر مشخصی را میخواندند، با هر ذکر سنگ کوچکی داخل دخمه انداخته میشد تا تعداد سنگها به ۳۰۰ برسد.

ایوان وسط این ضلع، از خارج منظره ی سلجوقی خود را به خوبی حفظ کرده و در داخل آن هم قسمت های عمده ی تزیینات عهد سلجوقی به خوبی محفوظ مانده است. آب و هوایش وسط است و شرابش نیکوست و در او زعفران بسیار بود.» از لحاظ تقسیمات اداری ، در تومان لُر کوچک ، در ولایت عراق عجم ، قرار داشت ( نزهة القلوب ، ص 70؛ از قرن ششم به بعد، بتدریج نام جبال به عراق عجم تبدیل شد). اما اگر بارها و بارها نیز مسافر این شهر شوید، باز هم جاذبههای زیادی در دل آرامش کویری خود را به نمایش میگذارند که همیشه برایتان تازگی خواهد داشت. به خاطر همین هم خیابانی که باغ در آن قرار داشت را هزار درخت نامیده بودند. این مصالح هم در دسترستر و هم ارزانتر از سایر موارد بودهاند و جدا از آن در طول روز گرما را در خود ذخیره می کرده و در شب با پس دادن آن، هوای بنا را تعدیل میکردهاند. عمارت هشتی بخش دیگری از این بنا محسوب میشود که انتهای محور اصلی باغ قرار دارد. محور شرقی - غربی نیز از عمارت عالی قاپو تا مسجد امام در نظر گرفته می شود. بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالیقاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطفالله و سردر قیصریه که ورودی اصلی بازارچه اصفهان است. مسجد بزرگ عباسی که امروزه آن را به نام مسجد امام می شناسیم، نه تنها یکی از معروف ترین مساجد و سازه های تاریخی اصفهان است، بلکه نامش در میان مهمترین جاذبه های ایران هم به چشم میخورد. بازار زرگران که از گذشته مخصوص طلا سازان و طلا فروشان یزدی بوده، امروزه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته و بازدید از آن افزایش چشمگیری داشته است. سپس بنای باغ را احداث کرد که در آن ساختمانها، حوضها و آبنماهای بسیاری وجود دارد.

وجود دارد. جالب است بدانید بلندترین بادگیر جهان در این باغ قرار گرفته است و درواقع باغ دولت اباد یزد بیشتر شهرتش را مدیون این بادگیر است. این عمارت درواقع کوشک اصلی باغ محسوب میشود. آثاری نظیر راز در مسجد قطبیه و راز درهای زاویه درب کوشک و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی گلشن نصب شدهاست . این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچخماق قرار دارد و در کریاس (ساختمان جلوی درب وروردی) مسجد که به میدان باز میشود ، سنگی نصب گردیده که بر آن متن وقفنامهای به خط نسخ نقش شدهاست. این باغ یک ورودی دیگر در بلوار دولت آباد نیز دارد. چهارسوق و بازار شاهی یزد، از دیگر بناهای تاریخی قرن هشتم ه.ق، در انتهای خیابان مسجد جامع و در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارند. شکل معماری ایوان اصلی مسجد جامع یزد مستطیل است و هنگام ورود به ایوان اصلی بخشی از سورۀ فتح را خواهید دید که در قسمت ورودی آن نگاشته شده و وقتی به سمت راست حیاط و حاشیۀ بالای دیوارها نگاه کنید، ادامۀ سورۀ فتح را خواهید دید. قنات دولت آباد از ارتفاعات مهریز سرچشمه میگرفت و پس از سیراب کردن بخشی از زمین های مهریز و به کار انداختن چند آسیاب آبی به شهر یزد و به باغ دولت آباد می رسید و آن را سیراب می کرد. شاهنشین اتاقی است با ارتفاع نسبتاً بلند که معمولاً ارتفاع آن دوبرابر دیگر بخش های حمام بود، در قسمت بالای این ارتفاع، سقف نیمگنبدی قرار میگرفت و چون ارتفاع زیاد بود باعث خنک شدن اتاق میشد. دوم اینکه با دیوارهای بلند محصور شدهاند. احتمالا دوست دارید بدانید قدمت این کاخ دقیقا به چه سالی بر می گردد؛ با کتیبه هایی که از گوشه و کنار کاخ پیدا شده به نظر می آید بنای تالار چهل ستون در زمان شاه عباس دوم صفوی ساخته شده است.

برای این بازدید یک نصف روز زمان کافی است و اگر بازدیدتان را از صبح شروع کنید میتوانید در کنار آن از یکی دو جاذبه نزدیک به این باغ نیز دیدن نمایید. این مسجد با عرض ۳ متر و طول پنج و نیم متر جزو یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. همچنین در زیر طنبی یک زیرزمین عمیق وجود دارد که از طریق دو پله با باغ و از طریق راهرویی در جنوب با محوطه زیر بادگیر ارتباط دارد. در داخل به غیر از زیر بادگیر که با سنگ مرمر مفروش شده، بقیه کف با آجر به صورت گل و موج طراحی شده، برخی از درها و مشبکها گروه چینی از جنس چوب چنار با شیشه های رنگی ساخته شدهاند. ویژگی های مهم این باغ ساختمان هشتی با بادگیری به ارتفاع 34 متراز کف ساختمان است. این مسوول از ساماندهی و مرمت ۲۸ بنای تاریخی شهرستان اردکان با اعتباری بیش از ۴۵۰ میلیون تومان هم خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون آب انبار مجدالعلماء چرخاب، خانه الهی فرد کوشکنو، خانه تقدیری، خانه بیطرف چرخاب، آبانبار منصورآباد، قلعه خرگوشی عقدا، پل آببر خرانق، قلعه تاریخی خرانق، موزه فرش اردکان (چرخاب) و موزه مفاخر اردکان (چرخاب) مرمت و ساماندهی شدند.

در این کلیسا موزه بزرگ و کاملی را میبینید که عمر آن به ۱۰۰ سال پیش بازمیگردد. ساختمان این موزه کوشکی در میان باغ است که در زمان پهلوی اول بنا شده است. هنرمند معروف عصر صفوی به نام رضا عباسی با هنر مینیاتور خود به این بنا شکوه خاصی بخشیده است. مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول 65 کیلومتررا احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خو د را بنا کرد. اما از آنجا که یزد شهری کویری و کم آب بود، نخست لازم بود تا منبعی دائمی برای آبیاری باغ فراهم شود؛ از این رو ابتدا قناتی به طول تقریبی 65 کیلومتر از مهریز به سمت شهر یزد و محل باغ دولت آباد حفاری شد. وجود این حوض و درختان رفیع در دو طرف آن باعث شده است تا باغ طولانی تر جلوه کند و تمرکز بیننده به سمت عمارت سردر و عمارت هشتی متمرکز شود. عمارت هشتی مهمترین بنای موجود در باغ است که به لطف وجود بادگیری رفیع بر فراز آن به راحتی قابل تشخیص می باشد. به گونهای که پس از ورود به هشتی وسیع و زیبای این مجموعه، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب کرده و میخکوب عظمت و شکوه آن میشوید، بادگیر خشتی این مجموعه است.

باغ دولت آباد یزد، قدمتی 260 ساله دارد و دارای ویژگیهای خاص و منحصر به فردی است که توجه هر گردشگری را به خود جلب میکند. بادگیری با ارتفاع ۳۳ متر و هشتاد سانتیمتر که با تولید هوای خنک از مهمانان باغ استقبال میکند. از طرفی آب و هوای تهران در روزهای ابتدای بهار معمول متعادل و دلپذیر است و این موضوع لذت این سفر را برایتان دو چندان میکند. اجازه دهید آیندگان نیز بتوانند مانند ما از نعمت وجود این گنجینه ارزشمند لذت ببرند. ساختمان این مسجد از خشت و آجر ساخته شده و دارای سیزده پایه است. این یخچال از خشت و گل است. به گزارش ایرنا از ادارهکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراثفرهنگی و گردشگری صنایع دستی، فاطمه داوری گفت: محدوده بافت تاریخی شهر قم در سنوات گذشته توسط معاونت میراث فرهنگی تعیین و ابلاغ شده علاوه بر تعیین محدوده تاریخی، ضوابط اختصاصی این محدوده نیز توسط وزارت میراث فرهنگی تعیین و به کلیه مقامات ملی و استانی مربوطه ابلاغ شده است. برخی فعالان گردشگری در بافت تاریخی یزد معتقدند که برپایی نمایشگاه خزندگان زنده سنخیتی با بافت تاریخی شهر یزد ندارد. بافت تاریخی شهر یزد یکی از قدیمی ترین بافت های تاریخی و زنده در جهان است که همچنان قابل سکونت است. میهمان است، مانند تن مردمان است، که (چون) در شکم مادر فراز باشد روانی از مینو (بدان) برنشیند که آن تن را تا زنده است بیگمان برایاند؛ چون آن تن فرو میرد، تن به زمین آمیزد، روان باز به مینو شود. اما هر زمان دیگری هم که به یزد سفر کردید، بازدید از این جاذبه گردشگری خالی از لطف نیست. در مطلب راهنمای بازدید از باغ دولت آباد یزد هر آنچه را که لازم بود درباره این جاذبه گردشگری زیبا و منحصر به فرد در استان یزد بدانید بررسی کردیم. از بلوار دولت آباد میتوانید به این جاذبه گردشگری زیبا دسترسی پیدا کنید.

در این پژوهش تلاش شده است تا به معرفی بنای مسجد تاریخی ریگ مجومرد، متعلق به دوران تیموری، قرن نهم هجری قمری پرداخته شود. در ادامه بعضی از این جاذبه ها را معرفی می کنیم. مصالحی که در این باغ به کار برده شده سنگ مرمری است که از شهر مراغه به اینجا آورده شدهاست. این باغ از بخش های مختلفی تشکیل شده است، اما مهمترین جاذبه ی آن بادگیر خشتی به ارتفاع 8/33 متر است که عنوان بلندترین بادگیر خشتی در دنیا را به خود اختصاص داده است و بر فراز عمارت اصلی این باغ خود نمایی می کند. بادگیر باغ دولت آباد به ارتفاع 8/33 متر به عنوان بلندترین بادگیر خشتی در دنیا شناخته می شود و به همراه عمارت زیرین آن تبدیل به یکی از نماد های شهر یزد شده است. باغ دولت آباد یزد در اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه در سال 1160 هجری قمری توسط «علی رضائیان صباغ» یکی از خوانین یزد ساخته شد. باغ دولت آباد يزد در یزد در اواخر دوره افشاریه و درسال 1160 ه.ق توسط محمد تقی خان معروف به (خان بزرگ) که وی سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث گردید. باغ دولت آباد در یزد در اواخر دوره افشاریه و درسال 1160 ه.ق توسط محمد تقی خان معروف به (خان بزرگ) که وی سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث گردید. علیرضا ضیائیان سرسلسله خوانین یزد در ابتدا قناتی به طول 65 کیلومتر احداث کرد. دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان یکی از بناهای تاریخی زرتشتیان است که در جنوب شرق یزد قرار گرفته است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 185
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 107
  • باردید دیروز : 258
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 589
  • بازدید ماه : 8,388
  • بازدید سال : 58,193
  • بازدید کلی : 115,779