loading...
سیگنال
سیگنال بازدید : 306 یکشنبه 11 تیر 1402 نظرات (0)


اشتراک گذاری:

ریاضیات علمی پرکاربردی است که تقریباً در کارهای روزمره مورد استفاده قرار می گیرد.به طور کلی ممکن است متوجه شوید که درک آن نسبت به سایر علوم دشوارتر است. و تعداد کمی از افراد حاضر به مطالعه هستند. این سوال که چه ریاضیاتی همیشه در ذهن شماست. اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید. باید بگویید که مقاله خوبی را انتخاب کرده اید. در این مقاله کاراتدریس توضیحی داریم که شما را به پاسخ این سوال نزدیکتر می کند.

تاریخچه ریاضیات

در گذشته تمدن های زیادی مانند چین، هند، مصر، آمریکای مرکزی و بین النهرین تأثیر زیادی بر علوم ریاضی امروزی داشته اند. با توجه به اسناد تاریخی می توان نتیجه گرفت که سومری ها ابتدا سیستم های محاسبه را ایجاد کردند و سپس ریاضیدانان روش های محاسباتی مانند ضرب، تفریق و جذر را توسعه دادند.

مورخان بر این باورند که سیستم شمارش سومری در حدود 300 سال قبل از میلاد به بابلی ها منتقل شد و آنها از آن استفاده کردند. 600 سال بعد، مایاها در قاره آمریکا سیستم های تقویم پیچیده ای را توسعه دادند. یک ستاره شناس معروف آن زمان مفاهیم ریاضی مختلفی را مطرح کرد و در این زمان ها مفهوم صفر به تدریج در ریاضیات بیان شد.

همزمان با توسعه تمدن ها، بسیاری از ریاضیدانان شروع به تحقیق در علم هندسه کردند. آنها در طول تاریخ توانسته اند فرمول هایی را برای محاسبه حجم ها و اندازه گیری زوایا استخراج کنند. فرمول هایی که امروزه در ساخت و ساز، طراحی مد و لباس، صنایع غذایی، معماری، پزشکی و زمینه های مختلف دیگر کاربرد فراوانی دارند.

تاریخچه ریاضیات

پس از اینکه همه فهمیدند ریاضی چیست، علم جبر توسط محمد بن موسی خوارزمی در قرن نهم کشف شد و دانشمندان بسیاری با ترکیب این علم و هندسه به کشف علوم جدید پرداختند. هر دو علم می توانند راه های ساده تری برای حل معادلات ایجاد کنند و کار دانشمندان را بسیار آسان تر کنند.

جبر به ملت ها کمک کرد تا راهی برای توزیع عادلانه ثروت پیدا کنند. بسیاری از دانشمندان سعی کردند با روش های جبری راه حلی برای معادلات درجه دوم یا خطی بیابند، البته بسیاری از آنها در این راه موفق شدند. چندین محقق دیگر نیز مفاهیم ریاضی را در قرون وسطی مطالعه کردند تا از این مفهوم به علم جدیدی دست یابند. با مطالعه این نظریه، ریاضیدانان به خواص شگفت انگیز اعداد و نظریه ها پی بردند.

ریاضیات چیست؟ گذری از علم در یونان باستان

سوابق کتاب های باستانی نشان می دهد که اولین مطالعه و کشف ریاضیات در یونان رخ داده است. آنها می توانند مدل های ریاضی انتزاعی را از طریق هندسه توسعه دهند. یونان به لطف مطالعه و جذب ریاضیدانان مشهور توانسته است جایگاه خود را به عنوان الگوی موفقیت در این علم از قدیم الایام حفظ کند. مدارسی که در یونان برای ریاضیات تأسیس شده اند به چند دسته تقسیم می شوند که هر کدام کارکرد خاص خود را برای پاسخ به این سؤال دارد که ریاضیات چیست:

مدرسه فیثاغورث; دانش آموزان این مدرسه هندسه دقیق و تئوری اعداد را مطالعه کردند. این مدرسه برای تحصیلات عالی در بهترین شهرهای یونان شهرت بسیار بالایی دارد. با در نظر گرفتن استدلال انتزاعی به عنوان مثال، سوفسطائیان در مورد موضوعات مختلف ریاضی آموزش می دهند. بسیاری از اکتشافات تالس در این مدرسه انجام شد و به همین دلیل این مکان بسیار مهم است.

مکتب افلاطون؛ افلاطون این مدرسه را تأسیس کرد و محیطی مانند دانشگاه های امروزی داشت. در این مدرسه پژوهشگران رشته ریاضی برای پاسخ به سوال «ریاضی چیست؟» آموزش می بینند. آنها تحقیقات زیادی انجام دادند مدرسه Eudoxus; همین دانشمند این مکتب را تأسیس کرد و در بسیاری از سیستم های هندسی مطالعات جدی را آغاز کرد. مدرسه یا دبیرستان ارسطو; این مدرسه توسط فیلسوف بزرگ ارسطو افتتاح شد و به دنبال آن مکتب افلاطون آغاز شد.

علاوه بر ریاضیدانان یونانی ذکر شده، تعداد زیادی از دانشمندان نیز به دنبال پاسخ هایی برای چیستی ریاضیات بوده اند که امروزه به ندرت شنیده می شود. ارشمیدس، آپولونیوس، دروفانتوس، پاپوس و اقلیدس همه تأثیرات زیادی بر ریاضیات داشتند.

ریاضیات چیست و گرایش های آن

پس از تحقیقات و درک دانشمندان، علوم ریاضی به رشته های مختلفی تقسیم می شود. ریاضیات یک هنر کهن است و از همان ابتدا به عنوان یک علم پیچیده و انعطاف پذیر تلقی می شد.

اکنون ریاضیات به دو جهت اصلی محض و کاربردی تقسیم می شود. برخی معتقدند این دو گرایش را می توان به طور کامل از یکدیگر جدا کرد، نظر شما چیست؟ آیا با این نظریه موافقید؟ هارولد هاردی یکی از بزرگترین ریاضیدانان تاریخ است. او معتقد بود که ما باید ریاضیات را فقط برای زیبایی آن بخوانیم (ریاضیات محض) و به دنبال کاربردهای آن نباشیم.

ریاضی را تمرین کنید

امروزه همه دانشمندان این دیدگاه را رد می کنند زیرا به تدریج مردم به این نتیجه می رسند که علومی مانند هندسه، منطق و نظریه اعداد در زندگی بسیار مفید هستند و با پیروی از آنها می توان بسیاری از کارها را به بهترین نحو انجام داد. بر اساس این توضیحات می توان نتیجه گرفت که جداسازی ریاضیات محض از محض اشتباه است. رویکرد شما برای یافتن پاسخ سوالات ریاضی با دانستن گرایش های این علم چیست؟ بسته است.

چرا ریاضی یاد میگیری؟

پل دیراک، مخترع مکانیک کوانتومی، گفت که وقتی دنیای جدیدی از فیزیک را کشف کرد، نباید به این کشف علمی بسنده کرد. پل دیراک معتقد است که حتی اگر به نظر می رسد مسئله به ریاضیات مربوط نباشد، باید بر مباحث ریاضی تکیه کرد.

فیلسوف انگلیسی راجر بیکن در سال 1267 در پاسخ به این سوال که چرا باید ریاضیات بخوانیم، گفت: کسی که نسبت به ریاضیات بی تفاوت است، دیگر علوم عالم را به طور کامل درک نمی کند. بدترین چیز این است که کسانی که ریاضیات را نمی فهمند خود را دانشمند می دانند و به کشف علوم دیگر نمی پردازند.

ریاضیدانان

موریس کلاین یکی دیگر از چهره های مشهور در ریاضیات است. او همچنین تحقیقات زیادی انجام داد تا به این سوال برسد که ریاضیات چیست. این ریاضیدان می گوید یونانیان باستان دنیای اطراف خود را بر اساس ریاضیات می دیدند و برای رسیدن به سطوح جدیدی از نجوم بر این علم تکیه کردند. آنها بر این باورند که شباهت‌های زیادی بین طبیعت و ریاضیات دیده‌اند و همین ایده‌ها هنوز هم استفاده می‌شوند. هر چه بیشتر ابعاد جدید جهان را می بینیم، ارتباط بین کیهان و ریاضیات را بیشتر درک می کنیم.

امیدواریم با مطالب ذکر شده در این مقاله بتوانید به این سوال که ریاضی چیست پاسخ دهید. خوشحال می شویم نظرات خود را در مورد این علم و کاربردهای آن با ما در میان بگذارید.

اطلاعات بیشتر:  https://lotusmath.ir/teaching-mathematics-cat-tajrobi/ریاضی-یازدهم-تجربی/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 171
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 57
  • بازدید امروز : 170
  • باردید دیروز : 335
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 983
  • بازدید ماه : 505
  • بازدید سال : 35,541
  • بازدید کلی : 93,127